marteniza.dir.bg

 

Глогът на Марион Колева - Стихове, повести, разкази, материали и всякакъв друг сбирщайн 2007-2012 включително Моля не пишете коментари тук, опцията е деактивирана
Още публикации
Фото Галерия
Интервюта
Лични файлове
Връзки
За старите приятели
За Мен + Под псевдоним

БЛОГ АРХИВ
«« май 2024 »»
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    



Глогът на Марион Колева - Стихове, повести, разкази, материали и всякакъв друг сбирщайн 2007-2012 включително Моля не пишете коментари тук, опцията е деактивирана 11:56
« Обратно
Гангстерите от „Империята” на Скорсезе завладяват САЩ
Гангстерите от „Империята” на Скорсезе завладяват САЩ
/най-скъпият сериал, сниман до момента/
Големите телевизионни канали всячески се опитват да задържат вниманието на публиката. На мода сега са истории от типа на „Семейство Сопрано”: органична смес от съвсем реалистични ситуации, граничещи с абсурда, черен хумор, хаплива ирония към „ежедневните житейски проблеми” на съвременната мафия, „трагикомичен съспенс”. В Колумбия този род семейни саги понякога се превръщат в апология на престъпните босове, чиито тъги и неволи придобиват романтична окраска. В подобен стил е заснета и руската „Бригада”. Медийните гиганти в САЩ целят друго послание, но за да не останат зле разбрани, сагите от типа „Семейство Сопрано” са сред малкото ТВ сериали, които имат възрастово ограничение.
Зрителите могат само да спечелят от стремежа на американските „гиганти” в жанра – ЕйчБиО, ЕнБиСи - да разнообразяват тематиката, да задълбочават аналитичността и социалната критика, да привличат големи имена за участие на малкия екран. Изпълнителните директори на каналите и студиите знаят, че за да се произведат качествени новели, трябва да бъдат спазени поне две условия: първо, „великите” режисьори и актьори да се откажат от пренебрежението си към понятия като новела, сериал, сага, телевзия. И второ, поръчителите да бъдат готови да заплатят съответната цена за качествения продукт. „Туин Пийкс”, по идея на Марк Фрост и Дейвид Линч доказа, че симбиозата „големи творци-масова медия” дава добри резултати. Класикът на американското кино, носителят на „Оскар” за цялостно творчество Мартин Скорсезе, не прави изключение от общата тенденция: наскоро той се съгласи да се заеме със снимките на сериала „Империя”. ЕйчБиО не пести средства, за да го задържи в отбора. Там са убедени, че резултатът ще си струва усилията. Спазвайки двете условия: „класик в жанра+голяма инвестиция”, възложителите на проекта се надяват, че са налучкали магическата формула на успеха.
Според „Ню Йорк Пост”, пилотният епизод на новото шоу „Империя” е струвал 50 млн. долара. Това е 10 пъти по-скъпо от първия епизод на Lost /”Изгубени”/, който имаше продължителност 2 часа и до скоро бе най-скъпата серия от ТВ поредица. Някои посочват „само” числото 18 милиона за „уводната глава” на „Империя”, а за всичките 12 епизода от първия сезон спрягат сумата от 65 милиона! Дори така да е, бюджетът пак остава най-големият. „Не желаем да обсъждаме парични въпроси с пресата,” – коментира един от босовете на ЕйчБиО. – „Следващите серии, разбира се, са по-евтини; но първият епизод обхваща гигантски период от време. Това наложи големите разходи.”
Сериалът е създаден по книгата на Нелсън Джонсън „Крайбрежна империя” /”Boardwalk Empire”, каквото е и оригиналното заглавие на поредицата/, с подзаглавие „Раждането, възходът и падението на Атлантик сити”. Автор на сценария е Терънс Уинтер. Продуцент е Мартин Скорсезе. Фабулата е гангстерска, а мащабите на замисъла - имперски. Излъчването започна в края на 2010 година. Скорсезе приема с възторг идеята да се заснеме поредица за престъпния свят в Атлантик сити. Той е един от първите, които се съгласяват да вземат участие в проекта. Решението му не е случайно: Скорсезе има опит в темата и очевидно обича да изследва психологията на гангстерите: през 1995 година режисьорът прави филма „Казино”, разказващ за бизнеса с хазартни игри в Лас Вегас. Атлантик сити, това е Лас Вегас на източното крайбрежие. В неговите игрални заведения пропиляват парите си хора, които по една или друга причина не са успели да се доберат до казината на Невада. Режисьорът очевидно чувства потребност „да затвори цикъла”, изследвайки биографията на Атлантик сити - втория по значимост „град на греха” в САЩ. Авторът на „Шофьор на такси”, „Разяреният бик”, „Добри момчета”, „Бандите на Ню Йорк” и други култови киноленти, не се задоволява с ролята на специално поканена за еднократно участие звезда-постановчик. Той изцяло се потапя в процеса по подготовката, ангажира се с най-малките детайли. Снима пилотната серия, която „задава” ритъма на цялата сага и трасира стила, настроението на следващите епизоди; а после продължава работата си като един от продуцентите и запазва контрола над всички аспекти от продукцията – подбора на актьорите, декора, монтажа. Успехът е осигурен още от първия епизод. Новата „рожба” на Скорсезе събира най-голямата аудитория пред американските телевизионни екрани от шест години насам. В печата изтича информация, че някои от сериите във втория сезон също ще бъдат заснети лично от Скорсезе. Това може само да радва публиката, защото никой не познава гангстерската тема в Америка по-добре от него.
В центъра на сюжета е историята на реално съществувалия през двайсетте години на миналия век гангстер и политик Нъки Томпсън /игран от Стийв Бускеми, или Стийв Бушеми – не знам коя от двете транскрибции е възприета на български; по-добра ми се струва втората/. Телевизионната хроника на живота му обхваща времето на „сухия режим”, когато в САЩ процъфтяват всякакви криминални групировки. Реалният Нъки е бил едър, дебел и плешив, така че актьорът Бушеми не прилича особено на своя прототип, поне що се отнася до физически данни. Той „излъчва” по-скоро слабост и нервност. Авторът на диалозите Терънс Уинтър базира развитието на характера именно върху крещящата разлика. Уинтър, който е и сценарист на сериала „Семейство Сопрано”, има много оригинално обяснение за съзнателното отдалечаване от външността на Нъки Томпсън: „Не исках централният персонаж в „Империя” да прилича на Тони Сопрано в изпълнение на Джеймс Гандолфини.” Бушеми също се е появявал в някои от сериите на „Семейство Сопрано”, но това не смущава Уинтър. В края на краищата, никой не може да съди творците за техните отклонения от автентичните образи. Те все пак не създават документална поредица, а телевизионна сага.
Оригиналното заглавие на сериала носи емоционална и информационна натовареност, която се губи при превода. „Бордуок Емпайър” буквално означава „Крайбрежна империя”, тъй като става дума за Атлантик сити. Покритата с дървена настилка пешеходна улица на брега на океана, това е била типичната американска „бордуок”. Имало я е в много градове, но първата е била създадена в Атлантик сити. Именно там са били разположени и игралните заведения, съставляващи империята на Нъки Томпсън. Поради трудността да се обясни всичко това на чуждестранния зрител, производителите комерсиализират сериала на световния пазар под наименовението „Империя”, а в Русия са възприели заглавието „Подмолна империя”. То директно подсказва за типа бизнес, с който се занимава новоизлюпеният американски император. Може би най-близко до идеята на създателите би било названието „Престъпна империя”.
Атлантик Сити се намира в щата Ню Джърси, но сериалът е сниман в Ню Йорк, /в Бруклин/. За целта в квартала са били построени скъпо струващи декори. Инсталирането им е траяло три месеца. Обстановката е възпроизвеждала не просто някакъв събирателен образ на Америка от 20-те години на миналия век, а е представлявала точно копие на определена част от Атлантик сити, „застинала” в онова време.
Педантичният Скорсезе винаги обръща голямо внимание на декора и костюмите. Той е имал грижата всеки кадър да изглежда точно като снимка от началото на 20-то столетие. Ръководен от своята взискателност, Скорсезе използва и редица съвременни технологии. С помощта на компютри, в задните планове на вече заснетия материал са добавени стари рекламни плакати, табели, малки пристанища за лодки и плажовете на Атлантик сити.
В сериала се появяват образите на доста реални исторически персонажи, включително Ал Капоне. Тук той все още не е знаменит мафиоз, а дребен чикагски гангстер, който се отличава от другите само по огромните си амбиции.
Освен Стийв Бушеми, в „Империя” участват още Mайкъл Пит, Уйлям Хил, Keли Макдоналд, Mайкъл Шанън, Гретчен Мол, Aнна Катарина, Джак Хюстън и много други известни американски актьори.


18 Януари 12, 11:56   

0.1044