marteniza.dir.bg

 

Глогът на Марион Колева - Стихове, повести, разкази, материали и всякакъв друг сбирщайн 2007-2012 включително Моля не пишете коментари тук, опцията е деактивирана
Още публикации
Фото Галерия
Интервюта
Лични файлове
Връзки
За старите приятели
За Мен + Под псевдоним

БЛОГ АРХИВ
«« май 2024 »»
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    



Глогът на Марион Колева - Стихове, повести, разкази, материали и всякакъв друг сбирщайн 2007-2012 включително Моля не пишете коментари тук, опцията е деактивирана 11:52
« Обратно
Десетте най-влиятелни латиноамерикански новели
Десетте най-влиятелни латиноамерикански новели
Съвсем наскоро, експерти и телевизионни зрители от десетки страни участваха в знаменателна анкета. Те бяха помолени да определят десетте най-влиятелни телевизионни новели, създадени от възникването на сериала като жанр до наши дни. Познати са подобни класации в областта на киното, литературата, музиката. На оценяващите бяха предложени за дискусия продукции от Мексико, Перу, Куба, Бразилия, Аржентина итн. Регионът беше подбран не случайно – Латинска Америка е родината на ТВ новелите. Предварителният подбор бе осъществен много внимателно, като повечето от предложените „произведения” имаха по няколко версии, продължения, филмови еквиваленти, вторично издадени повести, разкази и романи. Очевидно е, че техните сюжети и герои, философията им и насажданите от тях ценности са оказали голямо въздействие върху колективното съзнание на публиката през последния половин век.
Ето кои сериали са включени във финалния списък на „печелившите”:
1/ Право на раждане” /“El derecho de nacer”/. Новелата е създадена в Куба през 1966 година и в нея се разказва за младеж, който е незаконен и непризнат син на богата жена. Нейното семейство изпраща наемни убийци по следите му, за да бъде ликвидиран свидетеля за неудобното минало на заможната дама. Историята се появява за първи път под формата на радионовела, през 1951 година е направена филмова версия и чак тогава сюжетът привлича телевизионите продуценти. Безспорно, успехът на радио и киновариантите не е подвел професионалистите. „Право на раждане” се оказва златна мина за производителите на виртуални мечти и ТВ зрителите са надарени с ново незабравимо преживяване.
2/ Втора в престижната класация е новелата „Просто Мария” /”Simplemente Maria”/, създадена в Перу през 1969 година. Прави впечатление, че в първите години от съществуването на жанра, когато техническите възможности на никоя телевизия не са големи, надделяват продукции от по-малки и не толкова известни страни - производителки. Очевидно, хубаво разказаните истории тогава са имали приоритет, а както е известно, интересни сюжети могят да се родят навсякъде, не само в каналите - гиганти. В „Просто Мария” се разказва за млада жена, която емигрира от селото в големия град със своето бебе. Новелата преодолява националните граници и се превръща в хит в цяла Латинска Америка.
3/ „Сърдечният татко иска да се жени”, или „Papa corazon se quiere casar”, е друга новела, която печели симпатиите на зрителите и експертите. Тя е произведена в Аржентина през 1974 година и главната роля в нея се изпълнява от Норберто Суарес. Сюжетът разказва историята на момиче без майка, чийто баща и чичовци се борят за нейното внимание и за правото да бъдат нейни настойници. Новелата става емблематична за всички латино-американски „детски” сериали. Мексиканската й версия – „Свят на играчки” /”Mundo de jugete”/ е най-дългият телевизионен сериал в тази страна. Той се задържа на екран 3 години, излъчени са 605 серии. В сериала се разказва за малката Кристина, дъщеря на вдовец, която създава в двора на католическото си училище цял имагинерен свят, за да направи поносима липсата на обич и внимание в реалния си живот. Новелата има няколко римейка, превръща се в социален феномен. Едно момиченце се самоубива, защото под влияние на сериала започва да си въобразява, че разговаря с починалата си майка. През 2007 година ТВ Ацтека посвещава специална програма на „Свят на играчки”, която се нарича „Историята зад мита”.
4/ В списъка на десетте най-влиятелни новели не е възможно да отсъства „Робинята Изаура”. Произведена в Бразилия през 1976 година, тя разказва за една бяла робиня, която устоява на сексуалния тормоз на своя господар. Освен че прави бразилските сериали световно известни, тази история променя начина, по който хората възприемат мелодрамата. Тя доказва, че едно романтично повествование може да бъде не само и не толкова кичово, безвкусно и сладникаво. Тя потвърждава, че баналните истории могат да бъдат разказани увлекателно, вълнуващо, сочно и поучително.
5/ „Богатите също плачат”. Новела, произведена в Мексико през 1979 година. Това е първият мексикански сериал, който покорява света. В него се разказва за бедно момиче, влюбено в богат мъж. Не че сюжетът е нещо изключително, но топлотата и естествеността, с която е разказана историята, грабват сърцата на публиката. През 1992 година новелата е гледана от 100 милиона телезрители само в Русия.
6/„Свърталище на вълци”/”Cuna de lobos”/ е следващото заглавие в класацията. /Важно е да се отбележи, че в тази анкета заглавията не са подредени по популярност, а по година на производство/. Историята е създадена в Мексико през 1986 година. В нея за първи път в новелите се появява образът на серийната убийца. Ролята се изпълнява от Мария Рубио, която за дълго време остава „кралицата на отрицателните героини”.
7/ „Касандра”. Заглавието няма нужда от много пояснения за бълрагския зрител. Корайма Торес посещава нашата страна, когато славата й е в апогея си. Новелата е произведена във Венецуела през 1994 година. Сценарият е на Делия Фиайо. Сюжетът е разгърнат в 150 епизода. Сериалът „Касандра“ (Kassandra) постига нечуван успех не само във Венецуела, а и по целия свят. Невероятно успешно е излъчването му в Румъния, Македония, Сърбия, Русия, Индонезия итн, или в общо 128 страни по света. „Касандра” е записана в Рекордите на Гинес, като най-излъчваният сериал на испански език. Един цирк, една зла мащеха, която харизва новородено бебе на някаква циганка, това е интригуващото начало на 160-те серии, които разтърсиха света преди 20тина години.
8/ „Дебютантката” /” Quinceañera”/, произведена в Мексико през 1987 година, е първата новела, която докосва чувствителни струни в душевността на капризната тийнейджърска публика. Повествованието се върти около празненството по случай 15тата от рождението на главната героиня, нейното невръстно гадже, приятелите им и отношенията между различните поколения. Знаменателно е, че в класацията на най-влиятелните новели има няколко мексикански сериала. Мексико, наред с Бразилия, е най-големият производител на теленовели в Латинска Америка. Тази машина за мечти няма сериозни конкуренти и до днес е надмината само от индийския Боливуд.
Деветата и десетата в класацията за най-влиятелни новели са колумбийски продукции. Това доказва нарастналото значение на размирната южноамериканска страна във филмовия и телевизионен бизнес през последните години.
9/ „Сеньора Исабел” е мелодрама от 1997 година. Новелата за първи път поставя в центъра на действието зряла жена, която се влюбва в значително по-млад от нея мъж и има с него дълготрайна връзка. Темата за сексуалността след 45 години е ключът към успеха на сериала. Променящата се психика на двата пола, еманципацията, новите ценности, оспорването на общоприетите критерии за позволено и „политически правилно”, борбата за чисто човешко щастие, и още много въпроси на съвременния човек са в центъра на повествованието.
10/ Най-после, няма как да бъде отминат безспорният хит от края на века – „Грозната Бети”. Колумбия, 1999 година. Продуцентите и актьорите от този сериал пишат история. Не че в киното, или в литературата темата за душевно богатия грозник е нещо ново. Все пак, историята за съвременната Пепеляшка, която се превръща от грозно пате в красив лебед, не престава да вълнува чистосърдечните и простодушни зрители. А такова е мнозинството от телевизионната публика, такава е човешката природа. Не случайно, „Грозната Бети” има повече от 50 версии, оригиналът, римейковете, вариациите по тази тема са безбройни. Те се появяват с огромен успех в много страни по света.
Прави впечатление, че класацията на сериалите свършва с настъпването на новото хилядолетие. Това е не защото анкетата е дезактуализирана /проведена е през 2009 година от Американския филмов институт, а просто защото някои от най-нашумелите в момента сериали все още са в ефир. Не на последно място, създателите на анкетата смятат, че трябва да минат известно количество години, за да се види кое от безбройните продукции на различните латиноамерикански канали е наистина стойностно. Кои новели са най-търсени, за да се закупят авторските права за пресътворяването им, кои истории са продадени в най-много страни, кои са гледани от най-много зрители, кои са оказали най-голямо влияние върху общественото мнение, кои са поставили поставили на обсъждане различни теми табу, стоящи пред съвременното обществото.
18 Януари 12, 11:52   

0.1006